Flashback naar maart 2018 - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Silvia Hemert - WaarBenJij.nu Flashback naar maart 2018 - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Silvia Hemert - WaarBenJij.nu

Flashback naar maart 2018

Door: Silvia

Blijf op de hoogte en volg Silvia

04 December 2022 | Peru, Cuzco

'Ik kwam gisteren thuis van stage en er stond een pakket voor mijn deur! Ik was zo blij en enthousiast, ik kon het bijna niet geloven. Mijn pakket waar ik inmiddels 2 en een halve week naar uit keek was er eindelijk. Ik hoefde niet meer naar het servicepunt (want daar was ik inmiddels helemaal klaar mee) en ik hoefde ook niet meer met DHL te bellen. De postbode had wel het adres gevonden van mijn buurvrouw maar niet die van mij. Ook al klinkt het verhaal een beetje gek, het maakt me niet uit want ik heb eindelijk mijn pakket.'

Dit bovenstaande stuk komt uit mijn blog van 16 maart 2018 (mocht je interesse hebben om dit helemaal te lezen, kijk dan bij reis 'Madrid' en dan reisverslag 'Het pakket (16-03-2018)'). In dit verslag kreeg ik eindelijk mijn pakket waar ik, zoals te lezen is, 2,5 week op heb moeten wachten. Dat is voor een Europese zending best wel lang. Nu was er hetzelfde aan de hand. Een paar blogs geleden schreef ik dat ik in Chili was en beide betaalpassen (normale bankpas en creditcard) waren ingeslikt in een pinautomaat. Na wat telefoontjes hier en daar was het geregeld. Mijn ouders zouden mijn nieuwe bankpassen opsturen en ik zou zolang geld halen via Western Union of lenen bij mensen.

Deze week was het dan eindelijk zover. Op woensdag kreeg ik van mijn moeder een screenshot dat bij in de app van PostNL stond dat ik de bezorger gemist had. Dit was een beetje raar, want in huis was altijd wel iemand. Ik besloot een beetje te gaan rond googelen en kwam al gauw op een postkantoor in het centrum van Cuzco tegen. Ik besloot de gok te wagen en met volle moed ging, maar ook een frisse tegenzin ging ik op weg naar het postkantoor.

Daar aangekomen bleek inderdaad mijn envelop daar te liggen! Het viel alles mee. Ik was even bang dat ik hetzelfde tafereel zou hebben als in Madrid, maar dit ging een stuk voorspoediger. Thuis aangekomen kwam ik erachter dat mijn envelop de reis niet helemaal had overleefd. Hij was helemaal doorweekt. Dit voelde ik eerst niet, omdat het postkantoor er een plastic hoes omheen had gedaan. In de envelop zaten tot mijn verbazing niet alleen mijn bankpassen. Ook had mijn familie er kaartjes in gedaan. Ook die hebben de reis niet helemaal overleefd, doordat de envelop zo nat was geworden. Ik heb nu dus kaartjes gekregen met schimmel erin, maar ergens heeft dat ook wel weer wat.

Verder is het de week van Sinterklaas. Als ik mijn telefoon open dan zie ik allemaal foto's van mensen die Sinterklaas aan het vieren. Ik heb dat gevoel totaal niet. Sowieso vieren ze hier geen Sinterklaas (hij moet daarvoor wel heel ver varen vanuit Spanje), maar ook de kerstsfeer voel ik nog niet. Normaal merk ik het wel aan mezelf dat het december is, maar nu totaal niet. Ik moest mezelf er zelfs aan herinneren dat het alweer december is. Als ik door het winkelcentrum loop dan hoor ik wel kerstmuziek. Maar als ik dan naar de etalages kijk, dan zie ik alleen zomerkleding als jurkjes, korte broeken en topjes (korter dan kort). Ik had van te voren wel bedacht dat het heel raar zou zijn om Kerst te vieren in de zomer, maar dit zat niet in mijn gedachte erbij. Echt het gevoel van de feestmaand heb ik niet, maar daarentegen ben ik gisteren (3 december) wel nog even roetveegpiet geweest. Dit was voor gezinnen waar een van de ouders Nederlands is. Dit is was toch een beetje anders dan dat ik gewend ben in Nederland. De kinderen krijgen er toch minder van mee en ze missen een beetje de magie van Sinterklaas. Voor hen is het vooral een enge man die cadeautjes komt brengen en een verhaal vertellen. Ook kenden ze geen enkel lied. De organisatie had oude Sinterklaasliedjes aangezet, ingezongen door een kinderkoor, maar daar had ik vrij snel verandering in gebracht. Ik heb even 'Jochem van Gelder' erbij gehaald en 'De club van Sinterklaas'. Na een anderhalfuur was het alweer afgelopen, maar ik vond het super leuk om te doen.

Morgen is het dan 5 december en dan ga ik nog Sinterklaas vieren met de Spaans school. Zometeen gaan we even een flinke dosis kruidnootjes bakken. Ook in Los Perros (de Nederlandse bar waar ik werk) gaan we nog Sinterklaas vieren. Toch nog een beetje een Sinterklaasgevoel dus!


  • 05 December 2022 - 00:08

    Sabine:

    Tsja, je was er wel bij in gedachte hier op 3 december...[e-1f601]


  • 05 December 2022 - 12:58

    Joel:

    [e-1f60a]


  • 10 December 2022 - 13:12

    Ingrid Vermeulen:

    Super leuk jouw blogs te lezen!


  • 11 December 2022 - 22:43

    Hetty Teuling :

    Ha Sylvia.

    Wat heb je toch een gezellige schrijfstijl. Ik zie het helemaal voor me hoe het net weer anders loopt dan gepland. Maar je ziet heel wat daar en je maakt heel wat mee. Veel plezier nog en fijn dat Gijs over een paar weken ook daar zal zijn.

    Groetjes van Henk en Hetty Teuling.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Silvia

Actief sinds 16 Feb. 2018
Verslag gelezen: 439
Totaal aantal bezoekers 18745

Voorgaande reizen:

01 September 2022 - 21 Januari 2023

Buitenlandminor

02 Augustus 2022 - 21 Augustus 2022

Roadtrip 2022

05 Augustus 2021 - 22 Augustus 2021

Roadtrip 2021

15 Februari 2018 - 03 Juni 2018

Madrid

Landen bezocht: