De eerste week (5/9/2022 - 11/9/2022) - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Silvia Hemert - WaarBenJij.nu De eerste week (5/9/2022 - 11/9/2022) - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Silvia Hemert - WaarBenJij.nu

De eerste week (5/9/2022 - 11/9/2022)

Blijf op de hoogte en volg Silvia

11 September 2022 | Peru, Cuzco

De eerste week in Cuzco is voorbij gevlogen. Ik heb zoveel dingen gedaan, meegemaakt, geleerd, mensen ontmoet.. noem het maar op. Voor ik verder ga met mijn blog, mijn video op YouTube komt later deze week online. Door wat problemen met mijn laptop, kon ik niet editen en moet ik nu nog beginnen. Editen kost best veel tijd, dus komt hij vandaag niet af. Later deze week komt er een nieuwe video online. Sorry voor de vertraging...

Maar goed, terug naar mijn blog over afgelopen week. Maandag was mijn eerste Spaanse les, en eigenlijk ging die mij best goed af. In huis vertaal ik voor veel mensen alles van het Spaans naar het Engels en weer terug en op school gebeurde dat eigenlijk ook. Die middag gaf ik aan dat ik dacht dat het niveau wat te makkelijk voor mij was, maar de volgende dag was het al een stuk moeilijker. Deze week zat ik met een Zwitsers meisje in de klas en hadden we les van 2 docenten. De eerste twee uur van één docent en na de pauze nog eens 2 uur van een andere docent. Daarna zat de lesdag er alweer op.

De middagen was ik vrij en ging ik wat dingen ondernemen, of ik ging naar huis om daar rustig aan te doen en mijn huiswerk te maken. In huis woonde ik met nog vier andere 'buitenlanders' en de gezinsouders. Inmiddels zijn er twee weer weggegaan, één is een meerdaagse hike aan het doen tot woensdag en één is erbij gekomen. Een Nederlands meisje. Zij blijft een jaar in Peru, dus we zullen veel met elkaar gaan optrekken is het plan.

Gisteren (zaterdag 10 september) ben ik gaan wandelen door de bergen. Het was ongeveer 10km, maar gelukkig bijna allemaal vlak. Het was ontzettend leuk, maar ook ontzettend warm en mijn gezicht heeft nu iets meer weg van een tomaatje. Maar je weet wat ze zeggen: 'vandaag een tomaatje, morgen een chocolaatje'.

Verder heb ik dus veel mensen ontmoet. Mensen op school, mensen in huis. Ook ben ik weer wat contact gaan zoeken met mensen. Mensen die ik al lang niet heb gesproken, maar wonen in Zuid-Amerika, waardoor ik wat makkelijker contact met hen kan hebben. Ook heb ik mijn reis terug naar Lima geboekt, en ook mijn reis terug naar Cuzco. Gijs (mijn vriend) komt namelijk rond Kerst naar mij toe en ergens op mijn bucketlist staat toch wel Kerst vieren op het strand. In Cuzco is dat wat moeilijk, aangezien die stad op 3,5km hoogte in de bergen ligt, maar Lima ligt aan het strand. Daarbij is het in Peru zomer als het Kerst is. Gijs moet via Lima vliegen naar Cuzco, dus kan hij ook best een paar dagen blijven daar. We gaan dus Kerst vieren in Lima en nieuwjaar in Cuzco.

Daarnaast is er nog een 'probleem'. Ik mag maar 90 dagen in Peru zijn zonder visum. Je moet voor die tijd het land even uit zijn, of 1 dollar (wat op dit moment ook ongeveer 1 euro is) per dag betalen. Hier heb ik eigenlijk niet zoveel zin in en ik ben iemand die erg van reizen houd, dus het niet zo erg vind om verplicht even een land uit te moeten. Ik ben dus al een beetje aan het denken wat ik wil en wanneer. Ik was van plan om één van de mensen waar ik nu weer contact mee heb op te gaan zoeken, maar ik onderschat steeds hoe groot landen hier zijn en hoeveel vliegtijd daar tussen zit. Voorbeeld: vanuit Peru naar Mexico is het net zolang vliegen als van Nederland naar Peru. Ik blijf daar versteld van staan.

Verder ben ik deze week een paar keer uit eten geweest met nieuwe ontmoette mensen. Zit ik in een ontzettend leuk gastgezin. Heb ik me in het zweet gedanst tijdens een potje Just Dance op de Nintendo Switch en kan ik al veel beter Spaans dan toen ik in Madrid wonen. Kortom alles gaat hier goed en ik heb het ontzettend naar mijn zin!


  • 12 September 2022 - 07:41

    Sabine:

    Super gaaf avontuur weer!! Wat fijn dat je zoveel mensen ontmoet. En wat fijn dat je je steeds beter verstaanbaar kan maken! Hopelijk ook straks met het dialect!! Niets is grappiger dan de juf die het niet snapt!!
    Veel plezier deze komende week, tot de volgende blog!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Silvia

Actief sinds 16 Feb. 2018
Verslag gelezen: 404
Totaal aantal bezoekers 19019

Voorgaande reizen:

01 September 2022 - 21 Januari 2023

Buitenlandminor

02 Augustus 2022 - 21 Augustus 2022

Roadtrip 2022

05 Augustus 2021 - 22 Augustus 2021

Roadtrip 2021

15 Februari 2018 - 03 Juni 2018

Madrid

Landen bezocht: