De eerste week op de basisschool en bij Colibrí - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Silvia Hemert - WaarBenJij.nu De eerste week op de basisschool en bij Colibrí - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Silvia Hemert - WaarBenJij.nu

De eerste week op de basisschool en bij Colibrí

Blijf op de hoogte en volg Silvia

17 Oktober 2022 | Peru, Cuzco

De afgelopen 2 weken is er geen blog geweest. Het spijt me, maar het was erg druk. Ook in de weekenden. Wel op een goede positieve manier, maar toch druk. Hierbij dan toch de update van de afgelopen 2 weken.

Op 3 oktober ben ik begonnen met werken. Dit is op een basisschool dat letterlijk achter mijn huis staat. Het lijkt mijn stage van vorig jaar wel, maar dan zelfs nog dichterbij. Ik heb het dus weer getroffen. Aangekomen op mijn eerste werkdag werd er besloten dat ik iedere maand verander naar een andere groep. Dit omdat ze maar 3 klassen hebben en ik daar 3 maanden ga werken. Daarna hebben zij zomervakantie en is de school logischerwijs dicht.

In het begin had ik het erg naar mijn zin, maar die zin was op vrijdag al weg. Ik vond het helemaal niet leuk. De kinderen werden best streng aangepakt en ik had ook niet het idee dat ze veel leerden. Van de 5 uur dat ze school hebben, hebben ze denk ik wel een uur pauze. Ook krijgen de kinderen na 1 les over de stof gelijk een toets, en dan heb ik het over kinderen van 6 en 7 jaar.

Op de vrijdag kreeg ik gelijk het roer in handen. Ik moest in de middag het overzicht gaan houden en eventueel les geven. De kinderen kregen wederom een toets en ik mocht hen niet gaan helpen (wat ik bij de vorige toets wel had gedaan). De juf bedacht toen ineens dat ze een overleg had en ik werd alleen gelaten. Nu spreek ik al wel beter Spaans dan toen ik in Madrid woonde en zijn dit 9 kinderen van 6 en 7 jaar, in plaats van 16 peuters. Ik kreeg wel hetzelfde gevoel weer en wederom snapten de kinderen niet wat ik bedoelde en wederom was er niemand om mij te helpen. Zelfs nadat ik naar de juf was gelopen en de situatie had uitgelegd, kwam ze niet naar het lokaal om even orde in de chaos te scheppen. Ik was er toen al klaar mee.

De druppel die de emmer deed overlopen viel die maandag erop al. De leraren hebben op maandagochtend overleg over alle kinderen en hoe het met hen gaat. Ik mocht er niet bij zijn en ik kreeg werk wat ik in het lokaal kon doen. Het lokaal schoonmaken... Ik deed mijn oordopjes in, zette mijn favoriete podcast aan en ik begon maar met werken. Na anderhalf uur keek ik even op mijn horloge en ik schrok van de tijd. 'Zijn we al anderhalf uur verder?' dacht ik nog. Er was nog steeds geen kind te bekennen, ook niet van andere klassen. Ik besloot een vader te appen. Hij is ook de eigenaar van de Spaans school, dus ik had zijn nummer. Hij vertelde mij dat de kinderen vakantie hadden. De juf had me daar niks over gezegd.

Die middag werd ik gebeld door de coördinator van de Spaans school. Zij gaat over alle projecten, waar de school bij aangesloten zit. Ze vertelde me dat ik, vanwege de spontane week vakantie naar een ander project zou gaan. Het project waar ik ook in januari naartoe zou gaan als de kinderen van de basisschool zomervakantie hebben. Met frisse tegenzin (want een week vakantie was ook niet verkeerd) ging ik op dinsdagmiddag naar het project toe. Ik werd gelijk verliefd. Dit was wat ik wilde. Het project was met straatkinderen. Zij kwamen na schooltijd naar dit project im huiswerk te maken (en daar hulp bij te krijgen), ze krijgen wat te eten en ze krijgen nog extra les in Engels en Frans. Ook werken hier andere vrijwilligers, alleen maar Amerikanen, en we hebben de grootste lol met z'n allen.

Na mijn eerste dag ben ik direct weer naar de coördinator gegaan. Ik wilde heel heel graag wisselen van project. Dit project paste veel beter bij mij. Na een kort overleg werd mij verteld dat ik de maand oktober nog moet afmaken op de basisschool en daarna mag ik bij het andere project blijven. Dit maakt dat ik vandaag weer op de basisschool te vinden ben.

Afgelopen donderdag heb ik voor de straatkinderen Nederlandse pannenkoeken gebakken. Iedereen vond ze hartstikke lekker en ik ga nu zelfs iedere donderdag pannenkoeken bakken. Ze zorgen dat ze alles in huis hebben voor mij en ik ga eerder naar het project om ze alvast te bakken. Door de hoeveelheid kinderen ben je goed anderhalf tot 2 uur bezig om alles te bakken. De aankomende twee weken ga ik er na de basisschool naartoe, maar ga ik ook alleen na het project toe om pannenkoeken te bakken.

Dan de afgelopen weekenden nog. De zondag na de week op de basisschool hadden mijn huisgenootje en ik besloten om te gaan paardrijden! Ik moet toegeven, dit werd de 3e keer voor mij op een paard, maar zij reed al vanaf haar 7e paard en ze zou me er wel doorheen slepen. De natuur was zo ontzettend mooi en na bijna een uur zat ons tochtje er al op. Twee bloedende vingers en een leuk avontuur verder kwamen we weer thuis.

Afgelopen weekend heb ik niet zoveel gedaan. Zaterdag even bij geslapen, zo'n beetje heel de dag en zondag zijn mijn huisgenootje ergens gaan brunchen en hebben we daarna appeltaart en pizza gebakken, met een lekkere fles wijn en een hele slechte film.

Zo heb ik jullie toch weer bijgepraat ;)


  • 17 Oktober 2022 - 17:31

    Marijke:

    Fijn dat er meegedacht wordt en dat je kunt gaan doen waar je hart ligt. Maakt de tijd daar weer leuker.


  • 17 Oktober 2022 - 18:21

    Sabine:

    Wat een avontuur. Het valt niet mee als je je niet goed verstaanbaar kan maken. Veel succes met je nieuwe project![e-1f601]


  • 18 Oktober 2022 - 09:03

    Elly:

    Hee Silvia,

    Erg leuk om je verhalen te lezen. Mooi dat je straks naar een beter passend project kan. Maar wie weet wat je hier nog kan betekenen voor de kinderen. Succes en een hele mooie tijd!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Silvia

Actief sinds 16 Feb. 2018
Verslag gelezen: 359
Totaal aantal bezoekers 19018

Voorgaande reizen:

01 September 2022 - 21 Januari 2023

Buitenlandminor

02 Augustus 2022 - 21 Augustus 2022

Roadtrip 2022

05 Augustus 2021 - 22 Augustus 2021

Roadtrip 2021

15 Februari 2018 - 03 Juni 2018

Madrid

Landen bezocht: