Onze roadtrip naar Noorwegen en Oslo - Reisverslag uit Flåm, Noorwegen van Silvia Hemert - WaarBenJij.nu Onze roadtrip naar Noorwegen en Oslo - Reisverslag uit Flåm, Noorwegen van Silvia Hemert - WaarBenJij.nu

Onze roadtrip naar Noorwegen en Oslo

Door: Silvia van Hemert

Blijf op de hoogte en volg Silvia

12 Augustus 2021 | Noorwegen, Flåm

Phoe al een tijdje hebben we niks van ons laten horen, maar daar hadden we een goede reden voor. We hebben namelijk niet zoveel meer beleefd :)

Na Malmö zijn we naar een camping gegaan in Gothenburg. Daar hebben we een rustdag gehouden en zijn we niet veel verder geweest dan de plaatselijke Lidl. Ook zijn we even wezen shoppen. Eén stoel die we hadden meegenomen had zijn laatste dienst verleend in Malmö. De andere stoel dacht, ik ga ook met pensioen en ging kapot in Gothenburg. Ook heeft Gijs daar wandelschoenen gevonden in maat 50 (!), dus die zijn ook gelijk meegenomen. Verder hebben we nu eindelijk een veger en blik en regent het vaker dan we dachten, dus hebben we ook paraplu's ingeslagen. En een tafel? Hoor ik je nu denken: Die was over uitverkocht. Voor een tafel zijn we in 3 verschillende winkels geweest en toen waren we er wel klaar mee.

Op onze rustdag zijn we nog even bij de Noordzee geweest. De camping lag daar namelijk aan. Ook hebben we alvast een proefwandeling door de bergen gemaakt. We zijn een aantal rotsen opgeklommen tot we bij de top waren. Daar was een heel mooi uitzicht.

De volgende dag hebben we onze spullen, guess what, in de regen weer ingepakt en zijn we verder gaan rijden. We besloten niet naar het centrum van Gothenburg te gaan, want tja, het regende en we hadden daar niet zoveel zin in. Ook wisten we niet zo goed wat we daar moesten gaan doen. We zijn dus naar de volgende camping gereden in Oslo, dus in Noorwegen.

Om de Noorse grens over te gaan moesten we weer langs de douane. Daarvoor hebben we 45 minuten in de file gestaan. Deze man vroeg dit keer niet naar drugs. Hij wist niet eens waar NL voor stond op ons kenteken, laat staan dat hij Amsterdam kent. Toen we de grens over waren veranderde het landschap naar het landschap waar we voor kwamen. Heel veel bergen. Gijs reed dit stuk en af en toe reed hij 'per ongeluk' de verkeerde kant op. Zo hebben we zeker wat bergweggetjes gehad. Tegen de avond kwamen we aan op de camping in Oslo en hebben we daar onze tent weer opgezet. Na het eten hebben we nog heerlijk langs een groot meer gelopen.

De volgende ochtend stonden we weer vroeg op. Om 7uur liep de wekker af. We wilden namelijk vroeg weg van deze camping zodat we Oslo nog konden bezoeken en daarna nog konden doorrijden naar de volgende camping. Welke camping dat was, dat wisten we toen nog niet. Flåm was nog 4uur rijden en dat vonden we eigenlijk wel lang, maar ook weer niet, maar toch wel. Je kent het wel. We hadden we ook nog een camping tussen Oslo en Flåm gevonden, maar dat zou een extra dag zijn van de vakantie. Maar goed, we gingen eerst naar Oslo.

Bij het inchecken bij de camping vroeg de mevrouw van de receptie of we ook naar Oslo wilden. Ze gaf ons een tip om via een app kaartjes de kopen voor het openbaar vervoer. Helaas, moest dit met de creditcard en die hadden we niet bij. Toch maar naar Oslo gereden met de auto en daar naar een parkeergarage. Bij de 3e parkeergarage konden we naar binnen. De 1ste parkeergarage bestond niet en de 2e parkeergarage was een privé-garage voor mensen die daar woonden. Ook daar moesten we betalen met de creditcard in een app. Mijn ouders hebben wel een creditcard en die hebben we al eens gebruikt in Kopenhagen. Even naar Nederland bellen en dan is het zo gefixt. Dus dat deden we nu ook, maar het betalen bleek zo ontzettend duur te zijn en maar voor 2 uur, dat we toch besloten de auto weer mee te nemen. Vervolgens hebben we de auto op een berg bij een restaurant geparkeerd. Hier mochten we staan als we in het restaurant zouden eten, maar ook als we het park waar het restaurant in stond zouden bezoeken. Het restaurant was nog niet open toen we aankwamen, dus dan maar het park bezoeken. Het was een mooi park met... tja hoe zou ik het noemen... bijzondere beelden. Google maar eens op 'Ekebergparken'. Vanuit daar hebben we het openbaar vervoer gepakt en zijn we heel de stad doorgekruist. Ook dit is een hele mooie stad, alleen heeft het niet meer het oude gedeelte zoals je dat kent van bijvoorbeeld: Amsterdam en Kopenhagen. Ook de typische huizen zijn moeilijk te vinden, maar uiteindelijk toch gevonden. Ook zijn we nog naar het Historisch museum geweest en hebben we de wisseling van de wacht gezien voor het koninklijk huis. Te vergelijken met de wisseling van de wacht in Londen. Net voor we weer wilden gaan zijn we nog op een eiland voor Oslo geweest. Dit was het eiland 'Hovedøya' met nog een ruïne wat vroeger een klooster was.

Toen was het ongeveer 17:30uur en moesten we nog beslissen waar we naartoe zouden gaan. Ik was helemaal gaar omdat ik de nacht ervoor zo ontzettend slecht had geslapen. Mijn horloge dacht zelfs dat ik een dutje had gedaan. Uiteindelijk hebben we toch besloten om naar Flåm te gaan, maar dan zouden we ieder een stuk rijden. Gijs ging als eerste, zodat ik nog even kon slapen in de auto.

We weten niet waar het mis is gegaan, maar we kwamen uiteindelijk pas om 23:30uur aan op de camping. Daar moesten we nog de tent opzetten en een luchtbed oppompen. Dit ging natuurlijk met enkele slag en stoot, want ja je hebt er al een hele dag opzitten en je raakt een beetje chagrijnig op zeg maar alles. Uiteindelijk stond hij en konden we gaan slapen... om 00:30uur...

Een iets langere blogpost, maar goed ik had ook 3 dagen niks gepost. Hier blijven we nog 2 nachten en gaan we morgen de bergen in fietsen met mountainbikes. Er is namelijk een leuk treintje die langs van alles gaat, maar die is ook best prijzig. Wij gaan daarom deze route fietsen, want dat is een stuk goedkoper.

• 12 Augustus 2021 - 13:26

Marijke :

Je blijft je ouders nodig hebben hè. Maar weer veel beleeft.

• 12 Augustus 2021 - 13:37

Sabine:

Ik hoop dat je lekker kan fietsen!! Geniet van je vakantie daar!!