Preikestolen - Reisverslag uit Rødtangen, Noorwegen van Silvia Hemert - WaarBenJij.nu Preikestolen - Reisverslag uit Rødtangen, Noorwegen van Silvia Hemert - WaarBenJij.nu

Preikestolen

Door: Silvia van Hemert

Blijf op de hoogte en volg Silvia

16 Augustus 2021 | Noorwegen, Rødtangen

Gisteren typte ik dat we onderweg waren naar Preikestolen. Ik had echter niet verteld wat dat was. Het is namelijk geen dorp of stad, nee Preikestolen is een berg.

Gisterenavond om 22.30uur ongeveer kwamen we aan met de auto, onderaan de voet van deze berg. Het was al een tijdje donker, maar wij moesten onze hikespullen nog bij elkaar zoeken, een tas maken van deze spullen, nog even plassen en vervolgens de berg gaan beklimmen. Tot aan de top was nog ongeveer 4km wandelen, en alleen maar berg op en berg af.

We vonden een mooie plek, zo ongeveer na 2.5km. Mooi over de helft dus. We besloten de tent op te gaan zetten op steen aangezien het zoveel geregend had, dat het gras met onze voetstappen mee golfde. Gijs zette een tent op terwijl ik me ging bekommeren om het blik met erwtensoep. We hadden namelijk op onze bucketlist van deze vakantie staan dat we op een berg erwtensoep wilden eten. De tent stond zo en het luchtbed was net zo snel opgepompt als de erwtensoep klaar was. Op het luchtbed zittend hebben wij onze erwtensoep gegeten terwijl we naar de prachtige sterrenhemel keken.

De wekker stond vanochtend om 5.30uur, maar we waren al veel eerder wakker. Om 3.30uur hoorden we de eerste mensen al naar boven lopen. Waarschijnlijk waren zij van plan om de zonsopgang te gaan zien. Ook om 5uur waren er al genoeg mensen langsgelopen. Iets voor half 6 stonden wij op en pakten we alles weer in. Echt geslapen hebben we niet en we hadden ook ontzettend koude voeten. Toen we de tent openritste hadden we zo'n mooi uitzicht. Een van deze foto's is het uitzicht.

Logischerwijs was het daarna nog 1.5km lopen tot aan de top. Daar aangekomen vergaten we gelijk wat voor verschrikkelijke nacht het was geweest. Dit uitzicht hadden we voor geen goud willen missen. De wolken hingen halverwege de berg en als je goed keek zag je een meer erdoorheen komen. Het was zo waanzinnig mooi, dat we eigenlijk ook niet meer weg wilden van die plek. De enige reden waarom we weg wilden gaan was, omdat we ontzettend nodig naar het toilet moesten en ze boven aan de berg geen toilet hadden neergezet.

Weer terug beneden gekomen zijn we naar het plaatsje Stavanger geweest. Daar hebben we bij een supermarkt ontbijt gehaald en dat in de haven opgegeten. We wilden naar het Stavanger museum, maar die was helaas dicht op maandag.

Nu zijn we officieel aan de terugweg begonnen en komen we weer op plekken waar we al eerder zijn geweest. Zoals nu: we zijn nu net voor Oslo om morgen door te trekken richting Stockholm, want die stad hebben we nog te goed.

• 16 Augustus 2021 - 20:34

Marijke:

Hoe idyllisch, erwtensoep op een berg bij een sterrenhemel. Maar wel lekker naar zo'n dag.
    Goede terugreis.

• 17 Augustus 2021 - 09:38

Oma:

Mooi hoor.Sivia /Gijs

• 17 Augustus 2021 - 10:38

Mia:

Wat een prachtige foto's goeden reis terug

• 17 Augustus 2021 - 16:16

Leo:

He Gijs nooit geweten dat jij ook van erwtensoep houdt. Ha ha.