Onderweg naar huis - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Silvia Hemert - WaarBenJij.nu Onderweg naar huis - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Silvia Hemert - WaarBenJij.nu

Onderweg naar huis

Door: Silvia van Hemert

Blijf op de hoogte en volg Silvia

20 Augustus 2021 | Denemarken, Kopenhagen

En toen zat de vakantie er alweer op... We zijn op dit moment onderweg naar Nederland. Bijna 16 uur rijden vanuit Stockholm naar Genderen en Wijk en Aalburg. De verwachtte aankomsttijd is ergens rond 4 of 5 uur vannacht, om daarna lekker in ons eigen bedje te liggen.

De laatste keer dat ik een blogpost maakte zaten we nog in Noorwegen. Dat was namelijk bij Preikestolen. Daarna zijn we met een tussenstop in Zweden naar Stockholm gereden. Bij de grens van Noorwegen - Zweden hadden we weer een controle. Hierbij hoefde we niet onze paspoorten/ID-kaarten en vaccinatie bewijs te laten zien, nee alleen de kofferbak open en een drugscontrole. Deze douaneman wist blijkbaar wel wat 'NL' op een kenteken betekent. En dat is iets anders dan wat wij al heel de vakantie roepen: 'Niet Lokaal'.

Bij de tussenstop in Zweden zouden we naar een museum gaan over de infrastructuur van het land (ik hoef denk ik niet te vertellen wie daar graag naartoe wilde), maar het museum viel een beetje tegen. Na 1,5uur waren we er al doorheen. Uiteindelijk toch maar besloten om door te rijden.

Op de camping aangekomen hebben we de tent weer opgezet en zijn we plannen gaan maken voor de volgende dag. Die dag zouden we naar het centrum van Stockholm gaan, want de camping was al in Stockholm. We konden het dus makkelijk bereiken met het openbaar vervoer.

In Stockholm centrum aangekomen stonden we direct tussen de oude mooie gebouwen. Ik kan daar echt van genieten. We zijn toen gaan wandelen en uiteindelijk bij een oude kerk terecht gekomen waar nog steeds diensten werden gehouden, en wel in het Duits. Het was een schattige katholieke kerk die ook niet al te groot was. Daarna zijn we doorgelopen en hebben we een bezoek gebracht aan het Nationaal museum, waar verrassend veel Nederlandse schilderijen hangen. Maar voor we bij het Nationaal museum waren, waren we gestuit op het koninklijk huis, waar toevallig de wisseling van de wacht bezig was. In Oslo hadden we erop gegoogled, hier kwamen we er toevallig langs. Nadat we door het Nationaal museum waren gegaan was het tijd voor waar ik al een tijdje naar uitkeek: het ABBA museum. Als je er dan toch bent, zullen we maar zeggen.

In het ABBA museum heb ik eigenlijk best veel geleerd over hen, want stiekem ken ik ABBA alleen maar van de Mamma Mia films. Desondanks vond ik het een leuk museum. Er hing bijvoorbeeld niet zo'n vermoeidende sfeer en er waren veel dingen die je kon doen.

Na het ABBA museum hebben we nog wat rondgelopen en daarna weer terug naar de camping gegaan. We hadden alles gezien wat op ons denkbeeldige lijst stond.

De volgende dag is vandaag en zijn we al heel de dag aan het rijden. Vanaf 11uur zijn we al onderweg en tot nu toe gaat het goed. Gijs en ik wisselen af na ongeveer 3 uur rijden en dat gaat goed. Papa's en mama's: we komen eraan!

• 20 Augustus 2021 - 18:36

Mia:

Een goedereis terug

• 20 Augustus 2021 - 18:39

Marijke :

Jullie hebben een mooie reis gehad. Je bedje staat klaar hoor. Tot vannacht.

• 21 Augustus 2021 - 13:39

Sabine: