Een productieve eerste dag - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Silvia Hemert - WaarBenJij.nu Een productieve eerste dag - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Silvia Hemert - WaarBenJij.nu

Een productieve eerste dag

Door: Silvia van Hemert

Blijf op de hoogte en volg Silvia

03 Augustus 2022 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Daar zijn we dan. Een half jaar naar uitgekeken, maar vanochtend zijn we dan geland in Vietnam. Op woensdag 2 augustus vlogen we om 11.00uur naar Stockholm, om daar een vlucht van 11uur te nemen naar Bangkok, om daar weer een vlucht te nemen naar Ho Chi Minh City. Om 09.05uur lokale tijd stapten we dan ook uit het vliegtuig en waren we op plek van bestemming. Eindelijk.

Op 2 augustus moesten we vroeg opstaan. Om 5.00uur liep de wekker af zodat we om 5.30uur konden vertrekken naar Schiphol. Daar was het (zoals verwacht) erg druk. De self service incheckbalie werkte niet bij ons, dus moesten we alsnog in de lange rij. Daar hebben we zeker 1,5uur over gedaan. Daarna nog door een hele lange tent, dwars door Schiphol, trap op, daar ook nog groot gedeelte van Schiphol om uiteindelijk ook 1,5uur later door de douane te komen. Maar alles op tijd. En we zagen onze tassen nog het vliegtuig in verdwijnen, dus met een gerust hart gingen we op weg naar Stockholm.

Ook daar ging alles goed. Daar werd ons visum voor Vietnam nog gecontroleerd en kwamen we weer door de security. Totdat we bij de gate kwamen en we zagen dat we een mondkapje moesten dragen in het vliegtuig. Dus wij halsoverkop nog op zoek naar twee mondkapjes. Gelukkig verkocht een winkel na de douane deze nog. Door de verkoper te helpen, nadat veel op de grond was gevallen, kregen we nog korting en een mondkapje extra van de man. 'Want', zei hij: 'Wie goed doet, goed ontmoet'. Maar dan in het Engels natuurlijk.

De vlucht naar Bangkok duurde lang, maar ergens waren we er ook zo. Je bent ingesteld op een vlucht van 11uur, en ja dat is echt heel lang zitten. Maar voor mijn gevoel ging de tijd ook weer snel. In het vliegtuig kregen we nog wat maaltijden en hebben we om 00:30 's nachts ontbeten, want in Bangkok was het toen 5.30uur. Een uur voor landen.

Eenmaal uit het vliegtuig hadden we nog maar 45min voor onze vlucht naar Vietnam zou vertrekken, dus haast hadden we zeker. Door dit aan te geven bij iemand van het personeel, kregen we voorrang en kwamen we nog drie andere Nederlanders tegen. Uiteindelijk een kwartier voor vertrek zaten we in het vliegtuig. Eindgoed, algoed zou je denken...

We dachten Schiphol overleefd te hebben, maar aangekomen in Ho Chi Minh, kwamen we erachter dat onze bagage nog in Bangkok stond. Een Nederlandse man moest nog een vlucht hebben naar Hanoi, maar hij besloot die pas morgen te doen, in de hoop dat zijn spullen er dan zouden zijn. De overstap in Bangkok was erg krap en kort, te kort. Onze bagage was daardoor niet op tijd in het vliegtuig. Het zou hopelijk met de volgende vlucht meekomen. Maar die zou pas 10uur later aankomen.

We zijn met een taxi dan maar naar het hotel gegaan met alleen onze handbagage, gelukkig zaten daar alle belangrijke, en vooral dure dingen in zoals laptops, paspoorten, portemonnees etc. Daar aangekomen bleken er twee hele vriendelijke meiden bij de receptie te zitten. Zij wilden ons wel helpen, maar hun Engels was niet zo goed. Gelukkig was er wifi en dus Google Translate. Zij vertelden ons dat we nog niet konden inchecken, want onze kamer was nog niet beschikbaar. We vertelden hen dat we scooters wilden gaan kopen en zij wilden die wel voor ons zoeken. Ze gaven ons een site, maar wij keken op Facebook en vonden 2 scooters voor dezelfde prijs als 1 scooter van de website. We besloten ervoor te gaan. Een ontzettend vriendelijke Vietnamees verkocht deze scooters als zijn werk. Hij had veel ervaring met reizigers die met scooters van zuid naar noord, of van noord naar zuid reisden. Na een middag met hem te hebben gespendeerd, hebben we 2 scooters voor 11 miljoen Vietnamese Dong (dat is omgerekend ongeveer 400 euro) en heel veel tips en tricks.

Pas toen we weer in het hotel kwamen, om 18:00uur lokale tijd, zijn we voor het eerst even gaan liggen en hebben we een goede anderhalf uur geslapen. Stiekem was ik heel de dag al moe, maar moesten we nu eenmaal dingen regelen en de scooters kregen we niet meer goedkoper dan dit. Zojuist hebben we wat gegeten en zijn we nog even naar de receptie gegaan om te vragen of zij voor ons naar het vliegveld wilden bellen. Dit keer zat er een vriendelijk man die beter Engels kon en hij wilde dat zeker weten doen. Na een telefoontje vertelde hij ons dat onze bagage was aangekomen in Ho Chi Minh en dat ze deze vanavond nog naar ons hotel gaan brengen. Het kon wel pas 00:00uur worden, maar hij garandeerde ons dat het er vandaag is en niet morgen pas. Inmiddels is het hier 22:15uur dus we moeten nog even geduld hebben, maar wij vermaken ons wel. Gijs is nu video's aan het editen en ik heb weer een blog geschreven. Morgen weer een dag, maar eerst uitslapen en nog bijkomen van onze jetleg, want ik merk wel dat mijn lichaam wat van slag is door op gekke tijden bepaalde maaltijden te eten (zoals dus 's nachts ontbijt) en soort van een nacht gemist te hebben.

• 03 Augustus 2022 - 18:40

Sabine:

Ik hoop dat je de bagage snel krijgt . Veel plezier en voorzichtig met die scooters!!

• 04 Augustus 2022 - 15:48

Karin:

Super leuk om jullie reiservaring te lezen. Ik lees wel vriendelijke en hulpzame mensen in Vietman. Heel veel plezier en een fijne vakantie.