Dag 1: De reis - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Silvia Hemert - WaarBenJij.nu Dag 1: De reis - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Silvia Hemert - WaarBenJij.nu

Dag 1: De reis

Door: Silvia

Blijf op de hoogte en volg Silvia

27 Mei 2024 | Duitsland, Berlijn

Je kent het wel, je bent toe aan vakantie. Ondanks dat ik pas weer 2 maanden aan het werk was, vond ik het wel weer tijd. Daarbij werk ik dit jaar de zomer door. Door een fout bij de roosteraars, vielen er ineens 2 diensten in een week uit. Hierdoor had ik van dinsdag t/m vrijdag vrij. De ideale aantal dagen om er even tussenuit te gaan voor een stedentrip. En het liefst niet te duur.

Nu Europapa helemaal in is, zeker na de diskwalificatie, ging ik er nog eens goed naar luisteren. Die zin 'met de trein naar Berlijn', dat is eigenlijk een best goed idee. Mijn vader had nog wat vrije dagen over en het plan was geboren. Mijn vader kreeg vrij, de treintickets waren niet te duur. Ik kon mijn dienst van maandagavond naar maandagochtend verzetten en we konden gaan. Van maandagavond tot vrijdag op zaterdagnacht. Klein detail, ik moet op zaterdag middag weer werken. Dus ik ben er echt even tussenuit.

En dan is daar die dag. 28 mei ging de trein. Na het werk, direct naar Brabant, even wat eten en dan naar Den Bosch. Daar stapten we op de trein richting Zwolle. Bij Deventer eruit en daar op de trein naar Hannover. Alleen kwam die al met 20 minuten vertraging aan op het station van Deventer. In de trein werd die vertraging alleen maar meer, en meer. De kans dat wij de overstap naar de trein naar Berlijn zouden halen werd ook steeds kleiner. De app, die geadviseerd werd te downloaden, hielt de updates niet echt bij. Hierdoor wisten we niet hoe laat we daadwerkelijk zouden aankomen. Toch meer even langs de conducteur om te vragen of we het allemaal wel gingen redden, of dat de vakantie nu al in de soep zou lopen. Zij gaf aan dat ze contact aan het leggen waren met de centrale van Deutsche Bahn, om te kijken of er wat geregeld kon worden. Toen we er bijna waren kregen we te horen dat we met ongeveer 15 mensen in de trein zaten die over moesten stappen naar de laatste trein naar Berlijn van die dag. De trein zou dan ook op ons wachten. Dit was ontzettend fijn om te horen.

Toen kwam het volgende probleem. Hoe laat stopt het openbaar vervoer in Berlijn. Dit bleek om 1uur in de nacht te zijn. Wij zouden rond die tijd nu ook aankomen in Berlijn. Hoe komen we nu in ons hotel. Dit was een zorg voor later. Eerst maar eens in Berlijn komen.

Daar aangekomen bleek dat het openbaar vervoer nog reed. We liepen snel naar de trams, want in Berlijn is dat het belangrijkste openbaar vervoersmiddel. Op het bord stond een tramnummer die we konden nemen volgens Google Maps. Op dat bord was ook te zien dat dit de laatste tram was die naar de halte reed waar we uit moesten stappen. Het zou nog 10 minuten duren voor hij kwam. Genoeg tijd om nog een ticket te kopen op het perron, zou je denken. Helaas was dit niet zo. De machine werkte niet meer goed en was erg traag. We hebben het nog aan een Duitser gevraagd, maar ook hij kon ons niet verder helpen. Inmiddels kwam de tram eraan. Op goed geluk zijn we maar ingestapt. In de tram konden we nog een kaartje kopen, maar alleen met muntgeld. Mijn vader en ik hebben ons kleingeld bij elkaar gelegd en we kwamen precies uit op twee kaartjes. Ook heb ik de hele tijd met Google Maps in de gaten gehouden of we nog steeds de goede kant op reden. En jawel, een paar meter voor ons hotel stopte de tram. Wij uitstappen, inchecken hadden we online al gedaan en lekker gaan slapen.

De eerste dag was al een dag vol stress. Ook dit keer kwam de gevleugelde uitspraak weer van pas: Als je met Sill op vakantie gaat, dan is het nooit saai!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Silvia

Actief sinds 16 Feb. 2018
Verslag gelezen: 171
Totaal aantal bezoekers 21511

Voorgaande reizen:

04 September 2024 - 14 September 2024

Filipijnen en China

27 Mei 2024 - 31 Mei 2024

Stedentrip Berlijn

01 September 2022 - 21 Januari 2023

Buitenlandminor

02 Augustus 2022 - 21 Augustus 2022

Roadtrip 2022

05 Augustus 2021 - 22 Augustus 2021

Roadtrip 2021

15 Februari 2018 - 03 Juni 2018

Madrid

Landen bezocht: